تکبعدی بودن زلفیگل مانع از نگاه جامع به همه رشتههای دانشگاهی شد
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۰۱۱۷۹
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مهرداد ویس کرمی روز سه شنبه در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزارت علوم باید نیروهای مورد نیاز در علوم پایه، کشاورزی، فنی حرفهای و هنر را فراهم آورد طوری که حاصل آن، تربیت نیروی انسانی مومن، متخصص و انقلابی باشد.
وی ادامه داد: سوابق علمی زلفیگل قابل قدردانی و از مفاخر علمی رشته شیمی است اما به نظر اینجانب تک بعدی بودن ایشان مانع از نگاه جامع به همه رشتههای دانشگاهی و میانرشتهای شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نماینده مردم خرمآباد و چگنی اظهارکرد: کسی میتواند راهبری آموزش عالی را داشته باشد که در موارد علوم مختلف و تحول دانشگاهها، صاحب نظر و صاحب سبک باشد و با تشکیل چند جلسه با اساتید و همایشهای سوری این مهم محقق نمیشود.
وی افزود: ریز و دقیق شدن زلفیگل در رشته شیمی باعث شد که حتی در برنامهنویسی هم به برخی مسائل توجه کافی نداشته باشد که از جمله آنها میتوان به تبیین و ترویج نواندیشی دینی در زمینههای مورد نیاز دانشگاهیان و نخبگان، فقدان برنامه اساسی برای تولید علم به ویژه درباره علوم انسانی و اسلامی مورد نیاز جامعه، مانند اقتصاد اسلامی، روانشناسی اسلامی، جامعهشناسی اسلامی و هنر اسلامی نام برد.
ویس کرمی با بیان اینکه تحول جوامع غربی از تحول در علوم انسانی آغاز شد، گفت: حتی گفته میشود ایده ساخت کامپیوتر نخست در ذهن یک فیلسوف شکل گرفت البته این به معنای تایید ارزشی مدرنیته و رنسانس نیست بلکه سخن ما اهمیت علوم انسانی و تحول علوم انسانی است.
این نماینده مجلس از دیگر موارد غفلت شده در برنامه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را ارائه راهکارهای کارآمد سازی رسالههای دکترا، فقدان برنامه در حیطه خانواده محوری و تسهیل ازدواج دانشجویی، نبود برنامه در مورد ایجاد تعامل جدی انتقادی و محصول محور در بیان علوم مرتبط حوزوی و دانشگاهی، مشکلات بیمه و بانک اسلامی، ارتباط موثر بین دانشگاهیان و نخبگان خارج از دانشگاه همچنین دانشگاهیان با رسانه و توده مردم برای حل عملی مشکلات جامعه اسلامی، نبود برنامه در مبارزه با فساد، رانت و تعارض منافع، نبود برنامه موثر در جذب دانشجو از سایر کشورهای جهان برای ترویج فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی، عنوان کرد.
وی با انتقاد از ترجمه محوری به جای حرکت به سوی علم، گفت: متفکران غربی گفتند زمانیکه اندلس به برکت اسلام در اوج که فرهنگی میدرخشید بقیه اروپا به وحشیگری خود افتخار می کردند و این ناشی از ظرفیت فرهنگ اسلامی است.
ویس کرمی همچنین از لحاظ نشدن ساماندهی مربیان حق التدریس در آموزشگاههای فنی حرفهای و تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی وزارت علوم و توجه خاص به کارمند در وزارت علوم انتقاد کرد و ادامه داد: در حکم کارمندان وزارت علوم نوشته شده غیر هیات علمی و این توهین است که کارمند که کار دیگری دارد را با هیات علمی بسنجیم.
نماینده مجلس گفت: زلفیگل در همان رشتهای که عمری آموخته، به تربیت دانشجو بپردازد چون وزارت علوم مدل دیگری از وزیر را میطلبد.
برچسبها وزارت علوم تحقیقات و فناوری مهرداد ویسکرمی خرم آباد پروندهٔ خبری رای اعتماد به دولت سیزدهممنبع: ایرنا
کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری خرم آباد وزارت علوم تحقیقات و فناوری خرم آباد علوم انسانی وزارت علوم ویس کرمی زلفی گل
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۱۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051